Sunday, 23 October 2011

KASUT PUNCA KAKI SAKIT


SECARA purata, setiap orang akan berjalan sejauh 184,000 kilometer sepanjang hayatnya. Setiap langkah yang diambil ketika berjalan akan menghasilkan tekanan sebanyak tiga kali ganda berat badan kepada kaki kita
Ketika berlari pula, tekanan akan bertambah menjadi 10 kali berat badan kita.
Pemakaian kasut yang ketat dan keras, kasut tumit tinggi, pemakaian stokin dan kasut yang kedap udara dan berdiri berjam-jam akan menyebabkan kulit dan 26 tulang, otot kecil dan ligamen pada setiap kaki kita tidak mampu menanggung beban tekanan itu

Banyak penyakit atau masalah kaki bersangkut paut dengan pemilihan kasut, terutama di kalangan wanita. Menurut kajian Persatuan Kaki dan Sendi Buku Lali Amerika (AOFAS), 80 peratus mempunyai masalah sakit pada kaki.

Ini tidak menghairankan kerana lebih 88 peratus daripada mereka memakai kasut bersaiz lebih kecil daripada saiz kaki. Kasut yang terlalu ketat, terlalu longgar, terlalu kedap udara dan bentuk kasut yang tidak semula jadi boleh menyebabkan atau menggalakkan masalah kaki terutamanya.
Sakit kaki pada wanita (a woman’s aching feet)

Kasut bertumit tinggi dan hujung runcing ialah musuh semula jadi kaki anda.
Walaupun kasut tumit tinggi boleh membuatkan kaki anda kelihatan panjang dan anggun, ia juga meningkatkan tekanan pada jari kaki dan mengganggu keseimbangan badan ketika berjalan. Pastikan anda menggunakan kasut tumit tinggi pada tahap minimum, dan memilih memakai kasut yang lebih rendah tumitnya. Kasut bertumit tinggi dan hujung runcing ialah musuh semula jadi kaki anda.

                                  sumber:harian metro
Hmm,,..jadi kepada kaum hawa ni,..beringat-ingat lah..,kalau nak pakai kasut tumit tinggi tuu.ni tak,,tak gayat ke pakai tumit tingi-tingi...????berat66 orang...hahaha.!!!
nak bergaya je lebih,,kesihatan tak nak jaga..kesian kat kasut..dahla oarang yang pakai tu kecil macam ni..
 Pakai pulak kasut besar niii...,,....


hmmmmmmmm,,..memang kesianlaa kat kaki...,,
tapi,,,...kalau kasut tuuuu ada tangan lah,,.memang dah lama dah kena penampar jepun budak tuuuu biar jadi benggong gitu.......haha

kasi ajar sikit,.baru dia tahu betapa seksanya,jadi kasut ni..!!!!!

niiiiiiiiii,,abang twisties nak bagi nasihat sikit,..nak bergaya biarlah bertempat...buatpe nak seksa ke diri pakai kasut kecik-kecik,tumit tinggi pulak....buat sakit kaki je...!!!
apesalahnya,,kalu kita pakai kasut ni pergi shopping ke pergi dinner ke...hmm,,okey ape,,.cute je nampak...hahahahahaha (^_^)

....Hmm,,,,,,,ingaaaaaaaaaaaaattttt, "sayangilah diri kita dulu,,sebelum sayangi orang lain.."

11 comments:

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

acu folow awk..jom folow acu

schaze zainn said...

schaze susah cari kasut =="
saiz 4 susah nak cari kalau heels.
so terpaksa pakai flat shoes je..T_T
tu pun susah juga cari.sobsob

Ct Aja said...

biar tak bergaya asal selesa..hihihihi

fieda said...

pakai yg selesa jer sng..tak pyh nk bertumit tumit ni..sakit kaki..

oshin-jamel said...

pkai selipar jempun aje...sudah..hehe!

KhaiRin said...

sori br sempat menjengah utk BW

sy kaki ayam je

bloghok said...

aku jarang pakai kaki

Lieyanna Esmeralda said...

pakai selipar jepun ajo...hahaha

cinnamon.com said...

info kat atas tu setuju..

Fatin Mraz said...

i'm over it already...

armouris said...

lagi info tentang sakit kaki di SIHAT SELALU - Punca Sakit Kaki